חיפוש

  • חיפוש באמצעות כינוי
  • חיפוש מהיר
  • חיפושים שמורים
  • אנא הכנס כינוי מלא או חלקי

    לדוגמא: יעל_1, משה2345

  • לתוצאות לחץ על שם החיפוש

    יצירת חיפוש חדש >

על הכוונה...

א` בארי_10277 א` בארי_10277

על הכוונה...


קטגוריה: כללי


בּ"ה.


על הכוונה

מאת: א` בארי


"רָחַש לבי דבר טוב..." אומרים בתהִלים, וזה בדיוק מה שאני חש שקורה לי בימים האחרונים, בפרושׂ הימים הנוראים ה`תשס"ו הבעל"ט...

מכיוון שלכולנו כאן ישנה משאלה גדולה, ורובנו ככולנו נוקטים בוודאי, בין היתר, באמצעי של תפילה על-מנת לסייע בהגשמת המשאלה הזאת והרי ידוע שעיקר התפילה - הכוונה (ו"תפילה עושה מחצה!" - ואנו מבקשים את "החצי השני"!)...

ובכן, כבוגר החינוך הממלכתי-דתי לא תפסתי "אף פעם" בבהירות מספקת, מה היה בדעתם של מורינו כשהורו לנו מדי פעם בפעם "להגביר את הכוונה" בתפילה!?... מצד עצמי, גם בלי עידוד המורים, תמיד נכספה נפשי אל ה`, ורציתי מאד בתפילתי "להגיע אליו" (במובן הרוחני הצרוף): "צמאה לך נפשי, כָּמַה לך בשרי..."

ארך לי כמה עשרות שנים טובות למצוא - אולי - את התשובה (ייתכן שמשום שקודם לכן לא עלה בדעתי לטרוח ולבדוק ישירות, בַספרים העוסקים באופן ספציפי בנושא הזה). והתשובה שנתן ה` בדעתי, לאחרונה - פשוטה:

הַחליפו את המלה "כוונה", אשר בה אתם אמורים ללוות את התפילה, במלה "התרכזות": פשוט, התרכזו בתפילתכם, ( - אתם תצחקו, אבל:) השתדלו "ל-ה-ב-י-ן" גם הפעם, כאילו-מחדש, את מה שאתם ממללים לפני אבינו-שבשמים (אפילו שזה בדרך-כלל בעברית ברורה, וכבר "עברתם על זה" פעמים רבות!), שימו את כל לבכם, בכל רגע במהלך התפילה, ל-תוכן של מה שאתם "קוראים"...

מתוך ענווה ובכל אופן - רצון טוב, באתי לחלוק עמכם את ה"תובנה" הזאת שנפלה בחלקי, והיושב במרומים ישמע קולנו, ויהי"ר שיחוס ויחמול וירחם עלינו, ויכנס עמנו לפי הצורך לפנים משורת הדין וישלים משאלות לִבינו לטובה - ונִכתב ונֵחתם בספר חיים טובים, ברכה ושלום...






מבחן קטן לבדיקת ה"כוונה" / "התרכזות"

א . האם את כותרת הקטע הזה קראתם, (ספונטנית): "על הכוונה", או שמא: "על הכוונת"?
ב . "מה עשתה לכם" הכותרת? אֵלו מחשבות - אם בכלל - חלפו במוחכם ברגע קריאתה?
ג . האם כשהתפללתם - הרגשתם כי אתם מתפללים, או שהתפללתם מבלי לחוש בכך?
ד . במחילה מכבודכם, האם זכרתם בכלל מה כותרת הקטע, כשעברתם על שאלה "א." לעיל?
( - גם זה "חלק מהסיפור"!).

- את המסקנות תפיקו-נא בעצמכם - כל אחד ואחת לעצמו/ה, וכן לגבי ה"ציוּן" ובקשר למה שצריך לעשות לאור זה!



תכלה שנה וקללותיה - תחל שנה וברכותיה!
כתיבה וחתימה טובה!

א` בארי








01/10/2005
רוצה להוסיף כתבה?
תגובות הוסף תגובה
  • דניאל16/10/2005 בשעה 09:38
    2

    לבארי
    אתה כותב דברים נפלאים, אבל בכל זאת, רציתי אני הזעיר להוסיף משהו מהדרכת מו"ר וגם מנסיון...
    א. כידוע, אנחנו מתפללים 3 תפילות ביום. וזה במקרה הטוב, כי יש גם שבתות, חגים וראשי חדשים, ויוה"כ בכלל... ובתדירות כזאת - קצת קשה להתכוון למילים. אלא מה? לא נכוון? נשאר תוכים? והרי הברכה הראשונה (או שלושת הראשונות) מעכבות לצאת ידי חובת התפילה. ואנחנו גם לא רוצים להיות תוכים!. הפיתרון המוצע הוא הדרגתיות. תכוון רק בברכה הראשונה. אבל רק שם. אחרי תקופה מסויימת - תוסיף עוד אחת, ואח"כ עוד 1, ועוד שתים וכו`...
    ב. בנוסף לתפילה, חשוב לזכור את המעמד שאנחנו נמצאים בו. אנחנו מדברים עם בורא עולם, אין סוף ברוך הוא! עם המציאות הכוללת והנשגבת ביותר ביקום! ולא עוד, אלא שאנחנו בניו, בני העם הקרוב אליו! מן הראוי שנבקש קצת יותר מאת צרכינו הגשמיים. אלא שגם דברים גשמיים אנחנו צריכים! כאן נכנס עוד חלק חשוב, אולי החשוב ביותר, בעבודת התפילה - ההתבוננות וההתבודדות. להתבונן בקשר האישי שלנו עם ריבונו של עולם, ולדבר אתו. לבד. כן, בדיוק כמו שאנחנו מדברים עם בחירת לבנו! הרי אנחנו עם בחירי ליבו :)
    אז, דברים כמו הצער על החורבן, על חילול השם (ואין צורך לפרט...), החיבור לככל ישראל ומתוך כך גם אהבת ישראל יהיו דברים הרבה יותר פשוטים...
    אני מקוה שלא נסקתי גבוה מדי... :-)

    הוסף תגובה
  • שי14/10/2005 בשעה 13:14
    1

    נכון
    מזדהה. ולא רק ההתרכזות אלא איזה מטען (רוחני) אתה מביא איתך לתפילה.
    פעולתה של תפילה- כהשתקפות פנמיותך.
    מבינים?

    הוסף תגובה