חיפוש

  • חיפוש באמצעות כינוי
  • חיפוש מהיר
  • חיפושים שמורים
  • אנא הכנס כינוי מלא או חלקי

    לדוגמא: יעל_1, משה2345

  • לתוצאות לחץ על שם החיפוש

    יצירת חיפוש חדש >

לטרמפיסטים שבינינו

איתיאל_4478 איתיאל_4478

לטרמפיסטים שבינינו


קטגוריה: כללי


המאמר נכתב לעלון בישיבתי אבל אמרתי לעצמי וואלה אפרסם כאן..
עלילות טרמפים

כיוון שכבר עשו לי פינה פרטית אצרף את המעשיה הבאה לפינתי אך אין זה אומר שהנכם מנועים מלהוסיף סיפורים משלכם.

את הטרמפ הבא תפסתי מצומת צמח עד המחסום של בית שאן – זה שבזכותו `שום מחבל לא נכנס `מחו"ל` לארץ`. הוא אומנם היה ארוך מהקודם, אך פחות טעון, ומעשה שהיה כך היה: עליתי אני ועוד איזה חייל לטרמפ היה איזה קטע מצחיק, כיוון שבטרמפיאדה איזה אחד הסתכל עלי המון זמן והייתי נבוך…. בסופו של דבר הוא פתח את הפה ושאל אם יש לי אח בצנחנים… נשמתי לרווחה ואמרתי שכן. דיברנו קצת על דה ועל הא, וכשנכנסתי לטרמפ – איך שאני מתיישב שואל אותי בחור שגם הוא היה טרמפיסט: יש לך אח בצנחנים? מה זה הדבר הזה!? תמהתי לעצמי… בעוד אני פותח עם הבחור בשיחה אני שומע את החייל שישב מקדימה מתחיל לדבר עם הנהג. אם נקצר את הליך השיחה: הנהג הנו אדם מבוגר שעוסק בהקמת מכינות קד"צ חילוניות. הם התחילו שניהם לדבר על עניין הישיבות והמכינות, ואני האזנתי בשקט. החייל היה בלי כיפה, אבל האמת היא שכבר בטרמפיאדה חשתי שהוא `מאנשי שלומנו`. משהו בתנועה שלו ובעמידה שלו הסגיר שהוא `מתנחל` ואולי אפילו בחור ישיבה לשעבר. ואכן, כך באמת התברר - הבחור היה מיוצאי בית מדרשנו, אך לצערנו – מיוצאי. כן, הוא דתל"ש במושגים שלנו. הבנתי משיחתם שהוא למד בישיבת הקיבוץ הדתי - אלה שעושים ג` שנים צבא ושנתיים ישיבה…
השנים התחילו לנגח את עולם הישיבות בצורה שלא תאמן, וכל רגע הרגשתי שעוד רגע ואני מתפוצץ… הכי דאגתי מכך שלידי ישב מכיניסט, ומי יודע אולי הדברים ישפיעו עליו. הם דיברו על `הסגירות בישיבות ובמכינות`, על כמה שאנשים שם לא חושבים אלא רק אומרים את מה שהרב שלהם חושב, הם הזכירו את `ההשתמטות מהצבא`, ואת יצירת האליטיסטיות. שתקתי ושתקתי עד שהם עברו כל גבול. לפתע אמר החייל:
- "יש אפילו מכינה ידועה שאוסרים שם ללמוד מורה נבוכים לרמב"ם איזו סגירות!"
כאן כבר לא יכולתי לשתוק! זה ממש הכאיב לי. נראה שבתור מכיניסט לשעבר אני עדיין מרגיש צורך להגן עליהם, על אף שיש לי גם חילוקי דעות בעניין...
- "איזה שטויות" אמרתי תוך מחשבה `אוי היה עדיף להתפרץ יותר בעדינות`.
- "מה שטויות?" שאל הנהג.
- "שטויות" אמרתי "לא אוסרים שם ללמוד מורה נבוכים. במכינות לא אוסרים כמעט כלום. מעשנים שם נרגילות, החבר`ה לפעמים עושים דברים שממש אסור לעשות, ובכל זאת לא אומרים להם דבר, כיוון שהמחנכים תופסים שתקופת הכפייה עברה, ואם את הדברים הללו לא אוסרים, אז בטח שלא יאסרו ללמוד מורה נבוכים. אולי ממליצים ללמוד ספרים אחרים, כיוון שאנשים באים לשם לשנה אחת ואולי באמת עדיף לעסוק בספרים אחרים, אבל אף אחד לא מנוע מלעשות וללמוד מה שבא לו. חופש המחשבה בעולם הישיבות והמכינות שלנו הוא הרחב ביותר יותר מכל מקום אחר ובטח שמהמכינות החילוניות".
- "אתה בכלל מכיר את המכינות שאתה מדבר?" שאל החייל.
- "כן מאוד, אני בוגר מכינה, ורבים מחברי בוגרי מכינות. אני מכיר חבר`ה שכיום במכינה ואני גם בקשר עם הרבנים שלי מהמכינה, ואין שם סגירות. אם כבר יש סגירות זה בעולם החילוני שמונע מחניכיו להיפגש עם עולם היהדות האמיתי בצד הישר שלו".
- "אתה רואה" אמר הנהג "קדחו לך בשכל ואתה אומר את אותם הדברים שהרבנים שלך אומרים, חנקו לכם את החשיבה. מנין לך מהו עולם יהדות אמיתי? חינכו אותך בצורה סגורה למשהו מסוים וסגרו לך את עולם המחשבה. אתם מתיימרים להיות שונים מהחרדים אבל אתם לא! אצלנו במכינה החילונית לא עושים זאת, אלא פותחים בפניך הכל".
- "תראה" אמרתי, אם כבר הזכרת את הרמב"ם זה שאתה מצדד כל כך בחשיבות ללמוד את כתביו, אז תשים לב שהרמב"ם `השכלתן` שעסק בספרות חוץ מתחיל את פסקיו בהלכות דעות! בהלכות דעות הוא קובע מה לחשוב, ולא רק מה לחשוב, אלא גם במה להאמין – הפך שיטתך! והאמת," הוספתי: "הרמב"ם אינו הראשון. כבר במשנה ובגמרא מודגש העניין של המשכיות התורה תלמיד מפי רבו, עד כדי כך שהגמרא משבחת את ר` אליעזר שלא אמר דבר שלא שמע מפי רבו. לא שלא ידע, אומרת הגמרא, אלא שלא רצה לומר דבר שלא שמע! פעמים רבות הגמרא `מבזבזת` שורות יקרות רק כדי להראות את שלשלת המסורת, המשנה באבות מתחילה: "מושה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וכן הלאה… עניין התורה להימסר איש מפי איש. אין כאן חניקת מחשבה כי אם אדיקות למסורת.
אנחנו לא נגד חידוש, להפך! בגמרא מובא שאין בית המדרש בלא חידוש, אלא שכאן צריך לעשות הבחנה חשובה – חידוש אינו מנוקר לעבר אלא יונק ממנו. חידוש יכול גם להיות בהשלכת העקרונות התוריים הנצחיים, והשלכתו באופן חדשני על המציאות החדשה. מי שחושב שהוא יגלה את אמריקה יגלה שהאינדיאנים היו שם לפניו. הוא יכול להתעקש ולהרוג אותם ולחשוב שהמציא דבר חדש אך איזו טיפשות היא זו!" רציתי להרחיב עוד בתפיסתנו לעניין חידוש אך יש עוד הרבה מה להעמיק ולומר והרגשתי שהם מתחילים להתעייף אז שאלתי: "אמרת שאתם פתוחים לתורה, מה אתם לומדים במכינות?"
- אנחנו עוסקים בתורתו של ליבוביץ`" ענה הנהג.
- "דווקא בתורה של כופרים?" שאלתי
- "למה כופרים? קראת פעם מהכתבים שלו? שוב אתה מושפע ממה שאומרים לך!" ענה בתוקפנות, נראה שהייתי אני תוקפן מדי בשיחה הזו אך יש לי תרוץ: אחרי השתיקה הארוכה כל כך מקודם… נכון זה לא תרוץ, אבל כך היה… לצערי.
- "תשמע", השבתי: "א. כן, קראתי. אומנם לא הרבה, אבל קראתי" ב. אני מצטער שקראתי. אם גדולי רבותינו אומרים שהוא כופר אז יש דברים חשובים ללמוד לפני שניגשים ל`דע מה שתשיב לאפיקורס`".
- "למה אתם מגדירים אותו ככופר, הרי הוא שמר מצוות יותר מכל אחד מכם!" שאל החייל.
- "תראה" אמרתי: "שמירת מצוות אינה המדד. הכותים היו גרי אריות שדקדקו במצוות יותר מישראל, אך כשגילו שעובדים עבודה זרה ושעולם החשיבה שלהם מעוות הוציאו אותם מגדר גרים. אדם יכול לדקדק במצוות ובכל זאת להיות כופר. הרמב"ם שהזכרת קודם מדבר על רבנים גדולים שמבינים את אגדות חז"ל בפשטנות שמגיעה עד כדי הגשמת האלוה, והוא מגדיר אותם ככופרים. נכון הראב"ד נחלץ לעזרתם ואומר שאינם כופרים אלא סתם טיפשים, אך בין אם הם כופרים בין אם הם טיפשים אני מעדיף ללמוד קודם ספרים אחרים. ליבוביץ`, על כל פנים לא למד בישיבה, לא היה לו שימוש תלמידי חכמים, והוא למד את הרובד החיצוני של התורה בלבד. הוא כפר במושג המוחלט קודש, ועוד גרוע מכך הוא כפר בכלל ישראל, לשיטתו אין בכלל מושג כזה. סגולה היא דבר יחסי למבט והתייחסות האנשים כלפיה, והיא אינה הוויה קיימת. את זה הגדירו הגדולים ככפירה.
- "אני חושב שאתה סתם קיצוני" אמר החייל.
- "אני חושב שאתה סתם בוחר להגדיר אותי כקיצוני". השבתי. "אין זו דרך התמודדות. תתמודד עם הטענה, עם החשיבה והמקורות. אל תהיה סגור".
חשבתי להמשיך את השיחה לכיוונים הקודמים עליהם הם דברו להאשמות הקודמות בהם הואשמו הישיבות גם שם היה לי מה לומר אך נראה שקלקלתי את השורה. אומנם לא התווכחנו, כלא התדיינו באופן תרבותי, אך השיחה היתה נוקבת למדי והעדפתי להעביר את הדיון לנושאים סתמיים אחרים… אולי עשיתי טעות `בהתקפה` הראשונית, את הלקח שלי למדתי ונשאר לי רק להתפלל שאיישם אותו גם בדיון הבא. וכמו שהדריכונו רז"ל "תשתדל תמיד לדבר כל דבריך בנחת - לכל אדם ובכל עת".

למי ששואל מה עניין פינה זו אענה בקצרה:
א. להקנות לאנשים אומץ וביטחון לדבר
ב. לעודד שיחות עם העם היקר שלנו הצמא להנחיית דרך
ג. לגעת בעקרונות ולבררם לעצמנו באופן נגלה ובאופן סמוי (הם החשובים יותר) בצורה נינוחה יותר המתאימה גם לזמנים שקשה לחשוב למשל כשעייפים בצבא.
להתראות בדרכים: איתיאל
29/10/2004
רוצה להוסיף כתבה?
תגובות הוסף תגובה
  • עמית20/11/2004 בשעה 20:18
    1

    ליבוביץ` לא למד בישיבה?
    נדמה לי שהוא כן למד בישיבה, אך אותה ישיבה מוקיעה אותו עד היום. לא כאן המקום לפרט איזו ישיבה שכן זה יצא לשון הרע על אותה ישיבה, כי הרבה יותר קל לאנשים להכניס למוח שהוא לקמד שם מאשר את העובדה שראשי הישיבה מוקיעים אותו. חבל שכאלה הם אנשים!

    הוסף תגובה