חיפוש

  • חיפוש באמצעות כינוי
  • חיפוש מהיר
  • חיפושים שמורים
  • אנא הכנס כינוי מלא או חלקי

    לדוגמא: יעל_1, משה2345

  • לתוצאות לחץ על שם החיפוש

    יצירת חיפוש חדש >

אהבה שאינה תלויה בדבר|לב|

מיכאל_19086 מיכאל_19086

אהבה שאינה תלויה בדבר|לב|


קטגוריה: כללי


אהבה שאינה תלויה בדבר

יש אנשים שחושבים שאהבה פירושה חווית ההתאהבות
הכל כך נעימה וענוגה. אבל, מלבד שזו אינה אהבת
הזולת, אלא אהבת עצמו, הרי חוויה זו עולה ויורדת,
חולפת ונמאסת, זאת למדנו מאמנון שהתאהב בתמר עד שנעשה
כחוש ו"דל", ולמה כל כך אהב אותה? פשוט,כי היא מצאה חן
בעיניו ביופיה. "ולאבשלום בן דוד אחות יפה ושמה תמר,
ויאהבה אמנון בן דוד" אמנון חשב שבאמת אהב את תמר
:"ויאמר לו אמנון: את תמר אחות אבשלום אחי אני אוהב"
אבל לבסוף התברר שלא אהב אותה,ורק את טובתו והנאתו
הוא דרש, שהרי לא חש בכלל למה שהתחננה לפניו:"אחי, אל
תענני כי לא יעשה כן בישראל. אל תעשה את הנ... הזאת
ואני אנה אוליך את חרפתי" התברר, שלא אהב אותה באמת
אלא, רק נסחף אחרי רגשותיו העזים להנאת עצמו. והרי זה
פלא: אחרי שהשביע את תאוותו, "וישנאה אמנון שנאה גדולה
מאד, כי גדולה השנאה אשר שנאה מאהבה אשר אהבה".
זאת ההגדרה שמסרו לנו חז"ל: כל אהבה שהיא תלויה בדבר
בטל הדבר, בטלה אהבה, ושאינה תלויה בדבר, אינה בטלה
לעולם. איזו היא אהבה התלויה בדבר? זו אהבת אמנון ותמר.
ושאינה תלויה בדבר, זו אהבת דוד ויהונתן.

אהבת אמנון ותמר היא שיא "האהבה שתלויה בדבר" שהרי הייתה
תלויה ביופי החיצוני שלה, שהוא דבר חולף ושמתעייפים ממנו
ושיא "האהבה שאינה תלויה בדבר" היא אהבת דוד ויהונתן
שהייתה כולה לשם שמים, ולא להנאתם העצמית אלא, להשלים רצון קונם. דאמר יהונתן לדוד: "אתה תהיה מלך על ישראל ואני אהיה
לך למשנה"
ובין שני הקצוות האלו יש גוונים רבים של אהבות פחות או יותר תלויות בדבר, על פי רוב כל אהבה בין איש לאשתו גם
תלויה בדבר במידה מסויימת. כי איננו מלאכי השרת, איננו חיים
בדורות קודמים, ורק אהבת דוד ויהונתן הייתה נקיה מכל, על כך אמר דוד בקינתו: "נפלאה אהבתך לי מאהבת נשים" אתם קולטים?
(אני כותב , חושב ומתפעל)
מסקנא: ככל שאהבה בין איש לאשתו תלויה יותר בדבר, כך היא שברירית יותר. כשהיא מאד תלויה בדבר, הרי היא נמוגה וחולפת
לאחר זמן, כך שמדי פעם יש צורך להחליף את אובייקט האהבה
ואז נושא האהבה נתפס כשרשרת של התקשרויות זמניות לשם בילוי מענג!!!
אלא מה היא אהבה? אחדות. כפי שאמרו דורשי רשומות שאחד ואהבה הם אותה גימטריה. פלא. אהבה היא מציאות החיים של
שניים שהם אחד, מאוחדים ברצונם, בשאיפותיהם ובגורלם. ככל
שתתעמק הכרת והרגשת האחדות, כך תתעצם יותר אהבה.

מאחל לכולנו זיווג שהוא משורש נשמתנו , אמן.

|תהדגש| |סהדגש|
14/06/2006
רוצה להוסיף כתבה?
תגובות הוסף תגובה
  • היי04/07/2006 בשעה 22:24
    22

    לאילן
    אילן, מצטערת! אם זה נקרא להכיר את פרשת יעקב ורחל אז מה נקרא לא להכיר???
    תגיד לי, מה זה על פי הפשט? אני מחדשת לך שאין מקרא יוצא מידי פשוטו? הצלחת לספור כמה ספרים יצאו עד היום רק כדי להסביר את דברי רש"י שהוא עצמו היה גדול הפשטנים?
    לימוד התורה עפ"י ה"פשט" הוא סילוף שאין כדוגמתו! בלתי אפשרי להבין את התורה שבכתב ללא התורה שבע"פ.
    אתה יודע מי לומד ומקיים את התורה עפ"י הפשט...

    אילן, תהיה בריא. אחוז בדעתך ואל תרפה שמא יפול חלילה סנטימטר מכבודך. ואני אין בעיניי, על אחת כמה וכמה אל מול הדרת קודשו של בחיר האבות.

    הוסף תגובה
  • משה04/07/2006 בשעה 21:58
    21

    אילן מ-19
    אני באמת לא כתבתי את הכתבה...

    כמה שידוע לי, יש כמה מושים בעולם, אבל נחמד מצדך להפוך אותי למקור.

    ואתה באמת חושב שכשאמרתי לך שאתה חוצפן, התכוונתי לדיעה שלך לגבי יופי?
    אני מקווה שלא, כי זה יהיה ממש מביך בשבילך... אם הייתי במקומך, הייתי חוזר וקורא מה שכתבת בתגובה 8 שורה שנייה מלמעלה (גולש לשורה שלישית).

    בברכה
    משה

    הוסף תגובה
  • אילן 04/07/2006 בשעה 09:09
    20

    להיי
    קודם כל אני שמח שאת לא שמה אותי ברשימת המקרים האבודים ,ותאמיני לי שהבנתי את הדברים ואני מכיר טוב את הפרשה שמתיחסת ליעקב ורחל , ואני יודע שיעקב היה צריך להבנות מלאה ולאחר מכן מרחל כי השבטים שיצאו מלאה הם השולטים ומרחל הם קצת פחות בפוקוס , אבל הסיפור התחיל בזה שיעקב רצה את רחל בגלל יופיה ( על פי הפשט ) וחוץ מזה גם הכותב נתן את הדוגמא של אמנון ותמר על פי הפשט ולא נכנס למדרשים , אז היי תאמיני לי שאני יודע מדרשים לא פחות ממך וממשה החוכמולוג , ואת הציבור החרדי אני גם מכיר , ואני יודע שהם חוקרים כל סוגיה על בוריה אבל לרוב נעולים על פרשנים מסוימים וטו לו .

    הוסף תגובה
  • אילן 04/07/2006 בשעה 08:59
    19

    למשה
    שלום משה מה אתה כתבת את הכתבה חשבתי שאתה רק מגיב על הכתבה כי בראש הכתבה כתוב מיכאל , בקיצור אני לא מתכוון להתנצל כי אני לא חושב שאמרתי משהו רע .

    הוסף תגובה
  • היי03/07/2006 בשעה 22:25
    18

    היי אילן
    אתה מדבר על חינוך ל"חשיבה מצומצמת"? תראה באיזו קלות חרגת מדיון ענייני זה, ולאילו מסקנות הובילה אותך "חשיבתך הרחבה"!
    אגב, אותה חשיבה מצומצמת עליה דברת, באמת שאינני יודעת עד כמה אתה יודע על הציבור החרדי. אחד הדגשים בחינוך שלנו הוא ל א לקבל דברים כמובן מאליו, אלא לחקור עד שנגיע למקור הראשוני של העניין תוך הבנת הדברים מכל הפנים האפשריים. ואם היית חוקר את הנושא של יעקב אבינו היית מגיע למסקנה שיופי חיצוני הוא הדבר האחרון שהיה מעניין אותו. להיות בדרגה כזו לא נובע מהחלטה של רגע. יש כאן עבודה של שנים בהתבטלות החומר מפני הרוח באופן שאין לנו כל השגה בדברים. וכיוון שכך, יש לגשת לנושאים שבקדושה בזהירות יתירה.

    אילן אין ויכוח על כך שכל אחד ייתן דוגמא לחיזוק דבריו. אדרבא, דוגמאות ומשלים מנעימים וממחישים את המסר. אך העניין כאן שונה, כי הדוגמא שציינת לא הובנה והובאה בהיבט הלא אמיתי שלה. ואם הייתי חושבת שאתה מקרה אבוד לא הייתי טורחת בכלל להשיב לך, כפי שאני נוהגת עם שאר מקרים אבודים וגנובים שבאתר. אך אני יוצאת מנקודת הנחה שדבריך נאמרו לא מתוך היכרות מלאה של העניין.

    בכל מקרה, המסר העיקרי מדבריך הובן. בגדול, דורנו הוא חומרי מאד כך שזה תופס אותנו גם בתחום הזה.

    הוסף תגובה
  • יעלי03/07/2006 בשעה 17:59
    17

    למשה והיי
    להיי- מחילה ממך, טעיתי.
    למשה- תודה שנתת לי להבין את טעותי

    הוסף תגובה
  • משה, (דרבוקה)03/07/2006 בשעה 12:40
    16

    לוקראים ולמגיבים וגם לך... שלא מבין!
    אם הייתי יודע שהמאמר שכתבתי כאן יגרור תגובות מטופשות וחסרות מחשבה.

    לא הייתי מעלה אותו לכאן!!!
    אילן, קח ת`זמן אתה עדיין לא בנוי לקשר!
    מנסה להבין מה אתה עושה כאן, אך לשווא!
    אני מאמין שעד סוף שבוע המאמר יוחלף, עד אז בבקשה ממך, התנצל על אמירה שאינה במקומה.

    מאחל לכולם זיווג שהוא משורש נשמתם. אמן.



    הוסף תגובה
  • אילן 03/07/2006 בשעה 08:39
    15

    תגובה למשה ולהיי
    אני מבין למה אתם כעוסים , כי חונכתם שעם מדרשים לא מתווכחים ועל אבותינו לא מדברים רע ואפילו אם העיניין שהם עשו ניראה לכאורה חומרי או שלילי , אז צריך לראות את זה בצורה אחרת יותר רוחנית , וזו כוחה של פילוסופיה ושל פרשנות ולכן אמרתי שבמדרשים אפשר להפליג רחוק ולכן גם קימיים סטירות , אבל לא ניראה לי שאני אצליח לשכנע אתכם כי חונכתם על צורת חשיבה מסוימת שמה שלא יהיה לא חושבים כך על גיבורי התנך , אבל אני רוצה שתסימו לב מה היתה כוונתי בתגובה הראשונה ואני באמת רוצה שתחשבו על זה ברצינות , וכוונתי היתה שברגע שאנחנו רוצים נניח לחנך שחיצוניות לא קובעת אז נביא את הדוגמא של אמנון ותמר , או נניח שאנחנו רוצים לחנך את בנינו שלא טוב להרבות נשים אז לא נשתמש בדמות של שלמה המלך אלא ניקח דמות אחרת מהתנך, ונניח שאני מחפש מישהי יפה אז אני לוקח לי את יעקב אבינו כדמות , או נניח שאנחנו רוצים לחנך שלא צריך להתאהב לפני החתונה ( בעיה של רבים כאן ) אז ניקח את הדמויות של יצחק ורבקה שכתוב ויקח יצחק את רבקה לאשה ויאהבה , אז תחשבו על זה .

    הוסף תגובה
  • אוריאן02/07/2006 בשעה 23:25
    14

    כל הכבוד......
    ממש יפה, אין לי הרבה מה לומר... הנאה צרופה, אני קוראת ונהנית. דומה לשיעור תורה קטן בזעיר אנפין, קצר, ענייני וקולע. ישר כוח, השכלתי שוב. אלה דברים שיודעים, ויפה להם החזרה.
    הלוואי, הלוואי ונמצא את היהונתן שלו , כ"א מאיתנו...
    כל טוב.

    הוסף תגובה
  • משה02/07/2006 בשעה 21:58
    13

    ליעלי
    אם תקראי את התגובה של אילן, תראי שהוא מעלה תהיות למה היי התגרשה.

    זה ממש לא המקום לכתוב דבר כזה, ואדם שלא מבין יכול לחשוב שמדובר בפגם בה.

    לגבי זה שהוא מחפש רק בחורה יפה, אין לי בעייה עם זה, רק שכדאי שיעבור למקום שיש בו תחלופה גבוהה, כדי שלא ישאר משועמם.

    בברכה
    משה

    הוסף תגובה
  • היי02/07/2006 בשעה 21:08
    12

    ליעלי
    יעלי, כנראה שלא הבנת את שורש הדיון בין משה לאילן.
    לא מדובר על "מניעת" חופש הביטוי. ואין כאן עניין של קבלת או אי קבלת דעת האחר. שאר תגובותיו של אילן מתקבלות בברכה (לפחות בעיני), אך נושא זה בכל אופן הוא יוצא דופן כפי שפורט לעיל.

    הוסף תגובה
  • היי02/07/2006 בשעה 21:03
    11

    לאילן
    אילן מתוק, הספקת אולי להכיר אותי שאינני טפשה. אבל ממש לא הצלחת להכיר עד כמה קשה לעצבן אותי! מה לעשות... תצטרך להזיע הרבה לשם כך.
    חבל מאד שדבריי עצבנו אותך עד כדי כך שנגררת לפסים אישיים. מילא...
    ראשית אבהיר, שלא "נשאר" ממני משהו מהעולם החרדי, אלא עולם זה ממלא את ישותי.
    מחאתי לדבריך נאמרו ולו מהסיבה ששתיקתי לא תהיה, ח"ו, כהודאה על דבריך.
    אילן, אין לי ספק שאם היית מודע לחומרת הדברים שיצאו מפיך היית מזועזע אף יותר ממני.
    נכון הוא שאדם נמשך לדברים חיצוניים, זוהי בעצם התורה על רגל אחת, לספק את החלק הבהמי שבנו לא על חשבון החלק המלאכי שבנו. אך זהו לב העניין! יעקב אבינו היה גבוה הרבה מדרגת מלאך, כיוון שהתגבר על החלק הבהמי שבו במידה שאין לנו שיעור להשיג זאת. אילן, אי אפשר לגשת לאבות האומה כאילו מדובר באנשים כמוני כמוך. חייבים להבין שגם כשמדובר על "חטא" שעשו, הרי שבמושגים שלנו זה יתורגם לשלמות המצווה.
    עם כל הכבוד לסתירות הקיימות במדרשים, בנושא זה אין שום סתירה, אדרבא, הפוך בה והפוך בה ותלמד את העניין על כל גווניו. כך, שעניין ה"דירה נאה" וכו` נכון הוא. אך ככל שנעבוד על ההתפתחות הרוחנית, זה יתפוס את מקום ההתפתחות הגשמית. הא בהא תליא.

    הוסף תגובה
  • יעלי02/07/2006 בשעה 19:14
    10

    למשה
    נסחפת קצת בתגובתך לאילן.
    מי ישמע?, מה הוא כבר אמר?
    זו דעתו וזכותו! - וחבל שקשה לך לקבל דעה של אחר.
    לא ממש הבנתי ממה התעצבנת, אבל קח בקלות
    הרבה הצלחה

    הוסף תגובה
  • משה02/07/2006 בשעה 15:28
    9

    לאילן
    אתה באמת חוצפן, לדבר ככה להיי.

    לדבי הגמרא, אולי אם היית קורא את מה שכתבת לגבי "אשה נאה, כלים נאים וכו`" במקום, היית מבין שאתה לא לגמרי יודע על מה מדובר. כמובן, שהיית גם צריך להסתכל ברש"י ובתוספות כדי לרדת לעומק העניין, אבל הזלזול שלך ביעקב אבינו, בטח גם נגרר לשאר ענקי הרוח של העם שלנו.

    וד"א, אילן היקר, אפשר להפלג רחוק רחוק בכל עניין שבו אדם הוא בור, לדוגמא, מותר לך ללבוש בגדים בשבת בגלל שהם עלייך, וזהו שימושם הרגיל. באו רפורמים וקבעו שכשאדם שם את חגורת הבטיחות שלו באוטו, הוא לובש את האוטו (?!?!?) ולכן הם מתירים לנסוע בשבת.

    אילן, שיהיה לך בהצלחה, אני ממליץ לך לעבור דירה להוליווד כדי למצוא את הזיווג שלך במהרה בימינו אמן.

    בברכה
    משה

    הוסף תגובה
  • אילן 02/07/2006 בשעה 08:44
    8

    תגובה להיי
    שלום לך היי אם הצלחתי לעצבן אותך אז סימן שנשאר לך משהו מהעולם החרדי שגדלת בו , רק מעניין אותי למה התגרשת , לא משנה לעינינינו אני לא בא לשפוט את יעקב אבינו חס ושלום אבל בתנך יש אין ספור דוגמאות על אנשים שנמשכו אחרי היופי ואני לא רואה בזה כל פסול כי זה טבעו של אדם , וגם בגמרא רשום שאשה נאה כלים נאים ודירה נאה מרחיבים דעתו של האדם , בקיצור היי כמה שהספקתי להכיר אותך מהתגובות את לא בחורה טיפשה ואת יודעת טוב מאוד שלמדרשים יש סטירות ובמדרשים אפשר להפליג רחוק רחוק , אז תחשבי על זה.

    הוסף תגובה
  • אנונימית30/06/2006 בשעה 17:49
    7

    תגובה ל-4
    לא הייתי איתו לפני התאונה.. כנראה שלא הבנת אותי נכון..
    הוא עבר את התאונה בגיל קטן וסיפר לי עליה בטרם נפגשנו.
    פשוט החלטתי בכל זאת להיפגש כי הוא מאוד מאוד מצא חן בעיני והרגשתי שזה זה..
    ושוב, אם לא היה את העניין הזה אני בטוחה שהיינו מתחתנים..

    הוסף תגובה
  • היי30/06/2006 בשעה 13:19
    6

    תגובה ל-2
    מבלי לדון במקרה הספציפי שהבאת. דעי לך שכל נישואין הם בבחינת אהבה שתלויה בדבר.
    וכמו שמיכאל הזכיר, בד"כ ה"דבר" הוא ההנאה העצמית מהקשר, אף אם הוא דורש השקעה מצידנו.

    הוסף תגובה
  • היי30/06/2006 בשעה 13:07
    5

    אילן??????
    אחד משני הדברים הבאים נכון:
    1) אתה מסתמך על פשט המקרא ברפרוף ומסתפק בכך. וכנראה שלא ממש מעניינים אותך אמיתותם של דברים.
    2) אתה עז מצח וחצוף.
    יודע מה? הערתי השניה היא תוצאה של הערתי הראשונה.
    יעקב לא עבד את לבן עבור "יופיה של רחל". שכח מזה!
    פתח מדרשים והשג אפס קצהו של מעלתו של יעקב אבינו, השלם שבאדם.
    אילן ברצינות, אתה מוציא לעז על ענק שבענקים. הזהר בגחלתו שלא תכווה...

    מיכאל, אהבתי את ההגדרה למושג אהבה. היא אכן קולעת.

    הוסף תגובה
  • יעלי30/06/2006 בשעה 10:36
    4

    לתגובה2
    כן, כי היית איתו לפני התאונה ,נקשרת אליו אהבת אותו, ובמילים שלך " נפש תאומה"
    שלא תבני לא נכון, אני לא שופטת אותך, אפילו לא לרגע, ולא יודעת מה הייתי עושה במקומך,
    שאלת אז ענתי,ואנחנו לא מושלמים אז אל תרגישי רע עם זה. המון הצלחה:-)

    הוסף תגובה
  • יעל30/06/2006 בשעה 10:26
    3

    לאילן
    אתה לא לבד, גם אני חושבת כמוך, אבל תשתדל לקחת את זה בפרופורציות הנכונות, לא כולם אנג`לינה גולי. ב ה צ ל ח ה

    הוסף תגובה
  • אנונימית29/06/2006 בשעה 18:48
    2

    כאב לב..
    הכרתי לפני חצי שנה בחור מדהים, מיוחד מאוד
    שמאוד אהבתי ומאוד התחברתי אליו מהרגע הראשון, הנפש התאומה שלי..
    הבחור עבר תאונה בגיל צעיר והוא נפגע בצורה מסוימת שפגעה מאוד במשיכה שלי אליו..
    גם אחרי שנפגשנו המשכנו להיות בקשר חצי שנה וניסיתי כמה פעמים להתגבר על זה אך ללא הועיל..
    אחרי חצי שנה הבחור התעניין על ניתוח אך מסתבר שזה לא בגדר אפשרי ונאלצנו בצער רב עם הרבה כאב להתנתק..
    אם לא היתה הבעיה אני בטוחה שהיום כבר היינו נשואים..
    האם זו נקראת אהבה שתלויה בדבר..?

    הוסף תגובה
  • אילן 29/06/2006 בשעה 14:21
    1

    ומה עם יעקב אבינו
    ומה עם יעקב שעבד את לבן 7 שנים בשביל רחל היפה ובסוף קיבל את לאה והיה צריך לעבוד עוד 7 שנים מה על זה תגיד , תמיד נתפסים לסיפור שלילי אחד , בקיצור לי חשוב מראה חיצוני ואם אני לא ימצא מישהי יפה שתמשוך אותי אני לא אתחתן , ואני חושב שעוד הרבה חושבים כמוני

    הוסף תגובה